דפוס אופסט

מאת יורם לילך
עולם הדפוס היה ונשאר במשהו גם מן המסתורין.האנשים שאינם מקורבים לזה-תוהים ואינם מבינים את התהליכים והדרכים השונות להוציא לפועל רעיון, בעקבותיו פירוק והכנה וסופו מוצר מוגמר, בעקר על נייר.
עד להמצאת גוטנברג היתה נהוגה השיטה של העתקה בעט, הספרות של "בטרם" הכילה כתבי יד, כפי שבאה לידי ביטוי בנושאים שהעסיקו אנשי רוח במערב וכן מהתקופה הרומית והיונית.
בעולם הנוצרי הופקו ספרים כולל כתיבה ואיורים-במנזרים, על פי רוב התנ"ך והברית החדשה. בנוסף, הוכנו קלפים למשחק ואיורים של קדושים.
בחלקם הודפסו על ידי חיתוכי עץ, לוחות חרס וגלילי חותם.
כבר בשנת 1200 לספירה הופיעו הדפסות מסוג זה של לוחות עץ שלמים.
פיתוח שיטה זו של לוחות עץ שלמים- הלכה והשתחללה ואת ההדפסות היפות אנו פוגשים בשנת 1430 לספירה-ביחידה אחת של מילים ואיורים.
באותה תקופה הודפסו גם בדים וטפטים לקישוט קירות.
פיתוח הכתב-שעבר מכתב ציורי תמונות כשפה-אחד ההישגים הגדולים של האנושות. מציורי פולחן של אדם ובהמה, ציורים מיתולוגים של אלים,כתב חרטומים ולבסוף הכתב הפונטי של תושבי הים התיכון הקדמונים.
כתב האלף בית נראה היום מובן מאליו, אך הוא בעצם המצאה גאונית שמקורה אצך שבטים שמים או פיניקים- תחילתו עוד לפני הספירה.
המצאת גוטנברג-היא גאונית בזאת שאיפשרה לטכנולוגיה מתקדמת-אשר במקום העתקה אפשרה לשכפל במהירות אותיות וספרים ובעקר בעלות נמוכה.
גוטנברג שמקצועו צורף זהב- היה בקיא בתהליכי ההטבעה וההחתמה בעזרת חותם פלדה,איפשר לעזוב את שיטת חיתוכי העץ בעמודים שלמים ולעבור לסידור אותיות בודדות יצוקות ממתכת [בעקר מעופרת], המצאתו כללה מכשיר ליציקת האותיות,מכבש, הרכבת צבעים והתאמה של נייר סופג צבע.

השיטה הזו הביאה בהקדם ליצירת המופת של הדפסת התנ"ך, שיחודו -42 שורות וציין בזאת את תחילתה של תקופת הזהב של הדפוס.
המצאת הדפוס-נתנה תוקף לסמכות המילה המודפסת והביאה לשינוי מהפכני מבחינה תרבותית, חברתית וכלכלית.
למרות המצאתו ושיכלוליו הרבים, בתוצאות מרשימות של מוצרי דפוס אסטטיים וטיפוגרפים, התקשה בית הדפוס של גוטנברג להתקיים, נקלע לקשיים ולא הצליח לגייס הון- הוא נאלץ למכור את בית הדפוס ומת בודד ואביון.
דרכי התחבורה והמסחר באירופה-סייעו רבות להתפתחות הדפוס והעברתו למושבות על ידי ארצות אירופה ששלטו בהן.
הדפוס התחיל להשפיע רבות על המלאכה,המסחר והתעשיה,הפצת מיידע כלכלי,פרסום של פולמוסים פוליטים, דברי כפירה לדת וגרם בזאת לתסיסה רבה.
במקביל ועקב אירועים שונים בעולם, כמו גילוי אמריקה, רפורמציה בכנסיה הקתולית והופעתו של לותר-השתלבו היטב בתעשית הדפוס.
באיטליה וגרמניה הופצו אותיות לטיניות בדפוס וכל אחת מהן הגדילו לעשות בחיפוש אחר אותיות מיוחדות.
יש לציין שהדפוס בתקופה זו-התיחס רק ל -4 שפות בלבד,כאשר אחת מהן היתה העברית.כבר בשנת 1475 הופיע הספר העברי הראשון עם תאריך מודפס
על ידי אברהם בן גרטון מאיטליה.
בשנת 1492 הופיע דף מספר בראשית של התנ"ך.
בשנת 1577- התחיל לפעול בית הדפוס הראשון בארץ-בצפת.
בשנת 1841 -התחיל לפעול בית הדפוס בירושלים ובשנת 1907 בתל אביב.
משנת 1550 ועד 1800, עברה ההגמוניה הפוליטית באירופה מגרמניה ואיטליה לספרד, אנגליה וצרפת.התסיסה הכלכלית, הפוליטית והתרבותית תרמו רבות לפיתוח הדפוס, אשר גרמו לשינויים רבים בהרגלי הקריאה והכתיבה,נפתחו האפשרויות בתחום האמנות ומדעי הרוח.
בתחום האמנות- ניכר זינוק רב קדימה-כאשר נמצאה הדרך לשלב איורים שנעשו בתחריט נחושת [דפוס שקע], עם אותיות יצוקות [דפוס בלט], שילוב איפשר הוצאת ספרי לימוד ואמנות, מחקר ודת ובמקביל עיתונים וכתבי עט.
מ-1800 ואילך חלו שינויים,פותחו שיטות חדשות והדפוס הפך לעובדה קיימת ומשפיעה על החיים.